Selasa, 16 Oktober 2012

SYURGA DARI KERTAS

Salam Sejahtera Guys! Aku baru saja balik dari kerja.Sampai saja rumah,terus buka laptop.Macam biasalah,tujuannya nak update blog pasal malam semalam aku ada tulis satu sajak yang paling terbaru.Idea datang secara spontan sebab kepala tengah 'sedap' dan aku pun terbabas menulis sehingga jam 3 pagi,itu yang buat aku lambat masuk tidur disebabkan syok 'melayan' punya pasal.Baru aku tahu,macam ini rupanya orang menulis.
Untuk bahan kali ini,aku nak cerita sikit pasal DUIT.Idea ni datang bila aku terfikir telatah manusia dengan duit ni melalui apa yang aku lihat.Sambil menulis,dalam kepala aku terngiang-ngiang lagu dari kumpulan Kembara bertajuk 'DUIT'.Aku selalu bawa lagu tu kalau sekali-sekala pergi busking dekat Sogo.Bukanlah nak kata perihal pasal duit ni semuanya jahat.Duit ni kalau diguna cara yang betol.InshaAllah selamat.Ya! duit memang perlu,aku akui duit memang penting! penting sangat dalam zaman kehidupan moden ni atau di dalam sistem yang kita gunapakai sekarang ni.Segalanya bergerak guna duit.Semuanya duit! duit!  pendek kata,selangkah kaki kita keluar dari pintu rumah,semuanya nak kena guna duit!!  nak masuk tandas nak melepas pun dah pakai duit,nak kahwin guna duit, pergi kedai 7E,sekali tekan pedal minyak kereta juga duit,kita sakit terlantar di hospital guna duit,sampailah kita mati nanti pun akan guna duit.Mungkin kita tak perasan,yang kita ni memang sudah lama terperangkap dalam sistem duit ni.Kadang-kadang macam dah tak boleh nak buat apa.Buat aku jadi makin tak faham.Ada satu rangkap 'favourite' aku dalam lagu 'Duit' berbunyi....
 "..jangan sampai jadi hamba duit,Nanti musnah diri sendiri...".
Ya!,memang ia menjadi persoalan dalam kepala aku! Kenapa duit??.Aku memang tahu sistem duit ni adalah revolusi manusia.Sistem duit ini memang dah lama kalau dalam buku teks sejarah yang kita belajar di sekolah menengah..tak silap aku,ada menunjuk gambarajah duit-duit zaman lama.Ia tetap buat aku tertanya-tanya.Bila tanya pendapat orang lain semua akan bagi jawapan yang lebih kurang sama.Sehingga sekarang aku tidak ketemui jawapan yang memuaskan hati aku,mungkin kalian boleh bantu aku yang sedang buntu ni.Okay,macam biasa,aku mohon kata nasihatlah kalau ada yang aku tersilap kata dan tulis.Selamat membaca !

SORGA DARI KERTAS

dari kertas
ke plastik
kau tetap sama saja
buat mata jadi buta
buat hati jadi mati
ikatan jadi putus
sehingga mampus
sampai saat tertimbus si pemuja mu
terjelir lidah tersiksa dia
sehingga tamat ceritanya
kau tetap terus 
seharian di urus
mengonggong untung
rugi makin malang
kerana kau
dianggap penting
semua yang berjalan
tanpa kau
seolah mati
seolah tidak dapat dipisah lagi
untuk yang mengejar mimpi 
impian sementara (dunia)
kaulah syorga
kunci bahagia
walhal engkaulah
yang paling banyak
menyumbang ke neraka
mengirim api  murka
duka dan celaka.

2:34 pagi 
16 OKtober 2012
30 Zulkaedah 1433
Bilik Shah 
Bukit Gita Bayu
Serdang Lama


DUIT NEGARA MALAYSIA - duit baru,bahan dari plastik.

2 ulasan: